Thursday, January 12, 2012

KETUA PEGAWAI SEKURITI PENERBANGAN JABATAN PENERBANGAN AWAM

KELAYAKAN MINIMUM:
I. a) ljazah Sarjana Muda atau sebanding dalam bidang Undang-Undang Penerbangan atau salah satu daripada bidang-bidang utama Penerbangan Awam yang bersesuaian.
Berkebolehan dan mempunyai pengalarnan tentang pengurusan dan penyeliaan satu Pasukan Anggota Keselamatan adalah kelebihan
i) Sedang berkhidmat di Jabatan Penerbangan Awam sebagai Pegawai Sekuriti Penerbangan Kanan dalarn tanggagaji 8.3 tidak kurang dan 4 tahun dan telah ditetapkan dalam jawatan.
ATAU
ii) Sedang berkhidmat dengan Kerajaan dalam jawatan yang berkaitan dengan hal ehwal Keselamatan dalam tanggagaji 13.3 tidak kurang dari 5 tahun dan telah ditetapkan dalarn jawatan.
ATAU
1,) Telah berkhidrnat dengan Pasukan Keselamatan seperti Angkatan Bersenjata Diraja Brunei atau Pasukan Polis Diraja Brunei dalarn jawatan Mejar atau Penguasa Polis serta rnernpunyai pengalarnan dalam Sekuriti Antarabangsa tidak kurang dari 3 tahun.
2. Mernpunyai pengalaman dalam latihan teknikal samada dalam Sekuriti Penerbangan, Perkhidmatan Lalulintas Udara, Perkhidmatan Keselamatan dan Kecemasan atau perkhidmatan Mencari dan Menyelarnat.
3. Mestilah mempunyai kefahaman mendalam disegi aktiviti-akiviti harian penerbangan awarn, khususnya Annex 17 SECURJTY to the Convention on international Civil Aviation.
4. Telah berjaya dalam kursus Pengurusan Sekuriti Penerbangan dan Institusi yang diiktiraf oleh Kerajaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda
Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.
5. Mahir dalam Perundangan Brunei Darussalam dan Perundangan dan Peraturan Sekuriti Antarabangsa dalam melindungi Penerbangan Awam daripada gejala penjenayah.
6. Telah menunjukkan kebolehan yang terbukti berjaya dalam menyediakan Pelan-Pelan Sekuriti, Kecemasan atau Pelan-Pelan Tindakan dan Prosedur yang berkaitan untuk kegunaan operasi berbilang agensi. Pengalaman dalam membentuk Program Sekuriti Penerbangan Awam Kebangsaan serta program-program yang berkaitan dengannya adalah kelebihan.
7. Mempunyai pengetahuan dalam bidang-bidang keperluan operasi dan teknikal untuk pengguna dan pengendali alat-alat dan mesin yang digunakan dalam Sekuriti Penerbangan Awam.
8. Mahir bertutur dalam Bahasa Inggeris dan menggunakan Komputer.
9. Bagi pegawai yang sedang berkhidmat, hendaklah terlebih dahulu menyediakan dua(2) kertas kerja yang asli (original) yang memuaskan pihak panel penilaian, berkaitan dengan tugas pegawai tersebut, dalam dua (2) daripada bidang-bidang berikut sebagai satu penilaian kenaikan
pangkat:
i) Kertas Pembaharuan Perkhidmatan Awam
ii) Kertas Kedudukan Pendirian Negara bagi mesyuarat di luar negeri
iii) Kertas Penggubalan/ Penelitian Dasar
iv) Laporan Tahunan Jabatan
v) Penyediaan Peruntukan Jabatan
vi) Kertas Kerja yang berkaitan dengan bidang masing-masing
Kertas Kerja yang telah disediakan hendaklah disahkan terlebih dahulu oleh Setiausaha Tetap/Ketua Jabatan masing-masing sebelurn dihadapkan kepada Ketua Pengarah Perkhidrnatan Awam.
10. Calon-calon yang terdiri daripada anggota keselamatan hendaklah mempunyai rekod penkhidmatan yang baik dan bersih daripada kesalahan displin bagi tempoh 3 tahun kebelakangan, dan mengemukakan nama 2 orang Referees yang dikenali lebih S tahun. (Melengkapkan Borang Pengakuan Biodata).

more info

No comments:

Post a Comment